Orice companie in functie de specificul activitatii si de produsele sau serviciile pe care le are trebuie sa ia o decizie in ce priveste promovarea. Planul de marketing vizeaza in general doua directii majore: promovarea offline ( publicitate traditionala: bannere, afise, fluturasi, reclame reviste, tv, radio, panotaj stradal etc) si promovarea online ( publicitate prin bannere, search engine marketing ( SEM), marketing in social media, publicitate prin dispozitive mobile, publicitate prin e-mail, publicitate pe site-uri de specialitate, adware, marketing afiliat)
In acest articol vom aborda a doua directie majora si anume promovarea online.
Pe parcursul ultimilor ani publicitatea online s-a dovedit a fi mai eficienta decat promovarea offline datorita: targhetarii audientei ( din punct de vedere a veniturilor si a nivelului de instruire), canalelor de comunicare ( mai diversificate), costurilor mai mici, modului de evaluare a eficientei campaniei, modificarilor in timp real ( daca mesajul trebuie schimbat acest lucru se poate face fara costuri mari)
Pasi obligatorii care trebuie urmati:
Targetarea
O targhetare eficienta a segmentului tinta ne ajuta sa livram mesajul cat mai obiectiv si eficient posibil. Definirea segmentului tinta se poate face prin analiza tipologiei de client ( cine este acesta , unde locuieste, ce surse de venit are, cum isi petrece timpul liber).
Obiectivele
Pentru a vedea rezultatele intr-o campanie de marketing online trebuie in primul rand sa stabilim obiectivele. Acestea pot fi :
– Cresterea traficului pe website
– Cresterea notorietatii brandului
– Fidelizarea clientilor
– Inscrieri in lista de distributie a newsletterul-ui
– Vanzarea unui anumit produs
– Participarea la un eveniment
Stabilirea unui obiectiv clar ne ajuta sa masuram cat mai bine rezultatele campaniei online.
Mesajul
O importanta sporita trebuie sa o acordam mesajului catre segmentul vizat . Acesta trebuie sa fie clar si sa se potriveasca acestora. Daca ne adresam barbatilor intre 30 si 50 de ani care lucreaza in domeniul constructiilor – mesajul trebuie sa fie de genul : Esti constructor si ai intre 30 si 50 de ani?. In acest fel cei vizati se vor identifica in textul mesajului si vor reactiona . Vor spune in sinea lor ceva de genul: Da! Eu sunt!. Mesajul trebuie conceput textual si redat grafic prin imagini reprezentative astfel incat sa atraga cat mai bine.
METODE DE LIVRARE A MESAJULUI – TRANSMIS IN MEDIUL ONLINE
In decizia de transmitere a mesajului in mediul online se tine cont atat de obiective cat si de segmentul tinta ales. Un singur canal de raspandire a mesajului nu ajunge din acest motiv situatia trebuie abordata printr-un mix de metode de promovare.
De exemplu:
Daca avem ca si obiectiv cresterea vanzarilor pentru un anumit produs folosim : publicitate tip display, search engine marketing, publicitate prin email, publicitate pe site-uri de specialitate, publicitate pe mobil, si marketing afiliat.
Daca avem ca si obiectiv cresterea notorietatii brandului folosim : publicitate tip display, marketing in social media
Mai jos am facut o clasificare a principalelor metode de promovare in mediul online
1. PUBLICITATE TIP DISPLAY
1.1 Publicitate prin bannere web
Tipuri de bannere web :
– Anunt cadru ( banner tradițional )
– Anunt tip pop-up
– Reclame plutitoare
– Reclame care se extind
– Bannere care pacalesc
– Anunțuri in asteptare
1.2 Publicitate prin anunțurile text
2. SEARCH ENGINE MARKETING ( SEM )
2.1 Search Engine Optimization ( SEO )
2. 2 Cautari sponsorizate
3. MARKETING IN SOCIAL MEDIA
4. PUBLICITATE PRIN DISPOZITIVE MOBILE
5. PUBLICITATE PRIN E-MAIL
5.1 Publicitate tip chat ( discutie)
6. PUBLICITATE PE SITE-URI DE SPECIALITATE
7. ADWARE
8. MARKETING AFILIAT
INSTRUMENTELE CELE MAI FOLOSITE IN MARKETINGUL ONLINE ROMANESC
Mediul online este deosebit datorita numarului variat de instrumente pentru promovarea afacerii.
Am realizat o lista a celor mai folosite instrumente in marketingul online romanesc :
– Website-uri
– Blog-uri
– Articole despre produse si servicii
– Optimizare pentru motoarele de cautare (SEO)
– Email marketing
– YouTube marketing
– Social Media marketing (Facebook, Twitter etc)
– Publicitate Pay-per-Click (Google Ads, Facebook Ads)
– Site-uri afiliate
Frecventa in folosirea acestor instrumente
Pentru a avea un rezultat bun acestea trebuie folosite cu o anumita frecventa
– Website-uri – actualizat saptamanal
– Blog – noi articole zilnic
– Articole despre produse sau servicii – saptamanal
– Optimizare pentru motoarele de cautare (SEO) – o data pe luna
– Email marketing – de doua ori pe saptamana
– YouTube marketing – saptamanal
– Social Media marketing (Facebook, Twitter, GooglePlus etc) – zilnic
– Publicitate Pay-per-Click (Google Ads, Facebook Ads) – in functie de buget
– Metode de afiliere – trimestrial
Daca nu aveti bugete prea mari disponibile va recomandam sa abordati mai multe metode si nu numai una. E important stabilirea unor bugete lunare de lucru pentru a putea evalua rezulatatele. Daca aveti 100 de clienti si investiti in fiecare 1 leu atunci (ROI-ul ) Return on investment ar putea fi de 1,1 lei adica sa castigati 10 lei, sau poate daca va concentrati pe 50 de clienti in care investiti 2 lei atunci ROI-ul ar putea fi mai mare 2.5 lei si atunci castigati 50 de lei.